Skip to main content

misleading consumers - authorities








More false promises...


https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/consumer-rights-and-complaints/enforcement-consumer-protection/coordinated-actions/market-places-and-digital-services_nl AliExpress De Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft, in nauwe samenwerking met de Commissie en het SCB-netwerk, van AliExpress de voor de hele EU geldende garantie gekregen dat het platform en zijn handelaren zich aan de regels van het EU-consumentenrecht zullen houden: Herroepingsrecht – volgens het EU-recht hebben consumenten het recht om binnen 14 dagen na ontvangst van de bestelde goederen en zonder opgave van reden een koopovereenkomst op afstand te annuleren. Wettelijke garantie – In de EU is de verkoper aansprakelijk voor gebreken die in de eerste twee jaar na levering optreden. Extra kosten – De EU-regels schrijven voor dat de prijs voor de consument inclusief alle kosten, ook de btw, wordt vermeld. Zijn er extra kosten mogelijk, zoals douanerechten, die vooraf niet precies bekend zijn, dan moet dat duidelijk worden aangegeven. Identiteit verkoper – Verkopers moeten informatie verstrekken over hun identiteit en hun geografische locatie. Ranking – Wanneer verkopers het onlineplatform betalen om hoger in de lijst van zoekresultaten te verschijnen, moet dit de consument duidelijk worden verteld. Klachten en gerechtelijke stappen – Er moet informatie worden gegeven over de plaats waar consumenten gerechtelijke stappen kunnen ondernemen of een klacht tegen een handelaar kunnen indienen (in het land waar zij wonen en niet voor een rechtbank of geschillenorgaan in bijv. Hongkong). Algemene voorwaarden – Daarnaast heeft AliExpress beloofd de algemene voorwaarden, die in heldere en begrijpelijke taal moeten zijn gesteld en niet duidelijk in het nadeel van de consument mogen uitvallen, uiterlijk op 1 mei 2021 te zullen aanpassen. De Commissie en de SCB-instanties zullen nagaan of het bedrijf de gedane toezeggingen nakomt en blijven controleren of kortingen en tijdelijke aanbiedingen echt zijn en transparant voor de consument worden gepresenteerd. Meer informatie over douanerechten en btw is te vinden op: Goederen online bestellen buiten de Europese Unie ECC Dit kunnen we niet voor u doen: handelaars dwingen te handelen. We trachten handelaars te overtuigen, wat in minstens de helft van de zaken lukt; optreden als uw wettelijke vertegenwoordiger; uw klacht behandelen als een van de betrokken partijen zich buiten de EU, Noorwegen of IJsland.


Consumentenorganisatie

Naar navigatie springenNaar zoeken springen

Een consumentenorganisatie is een organisatie die opkomt voor de belangen van consumenten en zich inzet voor consumentenbescherming. Consumentenorganisaties zijn veelal ledenorganisaties die primair optreden voor de belangen van hun leden in hun hoedanigheid van consument. 

Consumentenorganisaties kwamen op in de 20e eeuw, vooral na de Tweede Wereldoorlog (1939–1945). De eerste algemene consumentenorganisatie in Nederland is de Consumentenbond (opgericht in 1953; ruim 600.000 leden). In België is vooral Test-Aankoop(opgericht in 1957) bekend, die ook de multinational Euroconsumers oprichtte, die de publicaties beheert van consumentenorganisaties in België, Brazilië, Italië, Portugal en Spanje, met een gezamenlijke oplage van 1.500.000.

Organisaties naar land[bewerken | brontekst bewerken]

Internationale organisaties[bewerken | brontekst bewerken]

Op Europees vlak is vooral het BEUC actief. In het kader van de Trans-Atlantische Vrijhandelszonebestaat een samenwerking tussen meer dan 75 Amerikaanse en Europese consumentenorganisaties, de Transatlantic Consumer Dialogue

  • Consumers International - Internationale non-gouvernementele koepelorganisatie
  • ANEC (Europa; focus op standaardisatie)
  • BEUC (Europa; Frans: Bureau Européen des Unions de Consommateurs)
  • ICRT, de enige onafhankelijke internationale organisatie voor consumentenonderzoek- en tests

Nationale organisaties[bewerken | brontekst bewerken]

Australië[bewerken | brontekst bewerken]

België[bewerken | brontekst bewerken]

Logo van Test-Aankoop

Botswana[bewerken | brontekst bewerken]

  • Consumer Watchdog

Brazilië[bewerken | brontekst bewerken]

  • IDEC - Instituto Brasileiro de Defesa do Consumidor [1]
  • Proteste [2]

Canada[bewerken | brontekst bewerken]

  • Consumers' Association of Canada
  • Consumers Council of Canada
  • Option consommateurs

China[bewerken | brontekst bewerken]

Denemarken[bewerken | brontekst bewerken]

Duitsland[bewerken | brontekst bewerken]

Fiji[bewerken | brontekst bewerken]

  • Consumer Council of Fiji
  • Fiji Consumers Association

Frankrijk[bewerken | brontekst bewerken]

Logo van UFC Que Choisir.
  • Association de défense d'éducation et d'information du consommateur (ADEIC)
  • Association Contre les Abus des Banques Européennes (ACABE)
  • Association Force ouvrière des consommateurs (AFOC)
  • Association Léo-Lagrange de défense du consommateur (ALLDC)
  • Confédération générale du logement (CGL)
  • Confédération nationale du logement (CNL)
  • Association pour l'information et la défense des consommateurs salariés (Indecosa-CGT)
  • Confédération nationale des associations familiales catholiques (CNAFC)
  • Conseil national des associations familiales laïques (CNAFAL)
  • Confédération syndicale des familles (CSF)
  • Consommation Logement Cadre de vie (CLCV)
  • Familles de France (FF)
  • Familles rurales (FR)
  • Fédération nationale des associations d'usagers des transports (FNAUT)
  • Union fédérale des consommateurs - Que choisir (UFC-Que Choisir)
  • Union nationale des associations familiales (UNAF)

India[bewerken | brontekst bewerken]

  • Consumer Guidance Society of India
  • All India Consumer Protection Organization
  • The Consumers Eye India
  • United India Consumer's Association
  • Akhil Bhartiya Grahak Panchayat
  • Grahak Shakti. Bangalore-Karnataka. Een vrijwilligersorganisatie sinds de jaren 1990.
  • Consumer Awareness, Protection and Education Council (Cape Council) in Bangalore.
  • Consortium of South India Consumer Organisations (COSICO), actief in zes Zuid-Indiase staten: Karnataka, Tamil Nadu, Andhra, Telangana, Puduchery en Kerala. COSICO deelt informatie, werkt samen en plant gezamenlijke actie voor de consumentenbeweging in deze staten.

Israël[bewerken | brontekst bewerken]

Italië[bewerken | brontekst bewerken]

  • AltroConsumo [3]
  • Unione nazionale consumatori [4]
  • Federconsumatori [5]
  • Movimento Consumatori [6]

Japan[bewerken | brontekst bewerken]

  • Consumers Union of Japan (opgericht in 1969)
  • Japan Offspring Fund (opgericht in 1984)

Korea[bewerken | brontekst bewerken]

  • Korea Consumer Agency (opgericht in 1987) [7]

Nederland[bewerken | brontekst bewerken]

Logo van de Consumentenbond.

Naast deze algemene consumentenorganisatie kent Nederland vele categorale consumentenorganisaties wier werkterrein beperkt is tot een bepaald deel van consumentisme. Voorbeelden van categorale consumentenorganisaties zijn:

Oeganda[bewerken | brontekst bewerken]

  • Uganda Consumer Action Network (U-CAN) [8] is een nonprofit-organisatie opgericht in 2007.

Pakistan[bewerken | brontekst bewerken]

  • The Consumers Eye Pakistan (TCEP), opgericht in 2005.
  • Consumer Voice Pakistan (CVP), opgericht in 2002 Consumers Voice Pakistan

Polen[bewerken | brontekst bewerken]

  • Federacja Konsumentów [9]
  • Stowarzyszenie Konsumentów Polskich (opgericht in 1995) [10]

Portugal[bewerken | brontekst bewerken]

Ierland[bewerken | brontekst bewerken]

  • De National Consumer Agency (NCA) is een overheidsinstelling, ressorterend onder het Department of Business, Enterprise and Innovation, dat consumentenbelangen in de Republiek Ierland behartigt.

Roemenië[bewerken | brontekst bewerken]

  • Asociatia Nationala pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor din Romania (Nationale Vereniging voor Consumentenbescherming en Bevordering van Programma's en Strategieën van Roemenië)

Spanje[bewerken | brontekst bewerken]

  • Organización de Consumidores y Usuarios (OCU) [12]
  • ADICAE

Verenigd Koninkrijk[bewerken | brontekst bewerken]

Which? is de invloedrijkste consumentenorganisatie in het VK.

In het Verenigd Koninkrijk laat de Enterprise Act 2002 consumentenorganisaties die zijn goedgekeurd door de staatssecretaris van handel en industrie om te worden aangewezen als "super-eisers" bij de Competition and Markets Authority. Deze super-eisers (super-complainants) zijn bedoeld om "de stem van de consumenten te versterken" die "waarschijnlijk geen individuele toegang hebben tot het soort informatie dat nodig is om te beoordelen of de markten hen benadelen." Anno 2007 zijn er acht aangewezen:[1]

  • Campaign For Real Ale (CAMRA) - lobbygroep voor traditie en kwaliteit van bier.
  • Citizens Advice Bureau, gratis dienst voor juridich advies, praktische hulo en informatie over consumentenrechten in het hele land.
  • Consumer Council for Water (vroeger Watervoice)
  • Consumer Direct (afgeschaft per 31 maart 2012; de functies zijn overgedragen op lokale handelsnormenafdelingen en Citizens Advice Bureaus
  • Consumer Focus (vroeger National Consumer Council). Opgeheven in 2014.
  • General Consumer Council of Northern Ireland
  • Good Garage Scheme. Dit moet erop toezien dat automonteurs hun werk goed doen.
  • Postwatch
  • Which? - vroeger de Consumers Association - een consumentenbelangenorganisatie die aanzienlijke bevoegdheden heeft (bijvoorbeeld om representatieve acties te ondernemen bij de Competition Act 1998) maar die primair een lobbygroep is, geheel bekostigd door abonnementsgelden van haar consumenteninformatietijdschrift.

Verenigde Staten[bewerken | brontekst bewerken]

De Consumers Union werd opgericht in 1936.
  • Alliance for Justice
  • Better Business Bureau
  • Consumer Action
  • Consumer Federation of California
  • Consumers Union, publiceert het tijdschrift Consumer Reports
  • Consumer Watchdog, vroeger de Foundation for Taxpayer and Consumer Rights
  • FlyersRights.org
  • Public Citizen
  • Consumer Federation of America
  • Center for Science in the Public Interest (voeding)
  • National Consumers League
  • U.S. Public Interest Research Group
  • HGRBS - Honor Guard Residential Business Services (voor thuis beslissingen maken)

Zuid-Afrika[bewerken | brontekst bewerken]

Zwitserland[bewerken | brontekst bewerken]

De Allianz der Konsumentenschutz-Organisationen.

De Allianz der Konsumentenschutz-Organisationen (opgericht in 2010) is de koepel van de drie Zwitserse consumentenbeschermingsorganisaties die de drie grote taalgroepen van het land bedienen:

  • Associazione consumatrici e consumatori della Svizzera italiana (ACSI)
  • Fédération romande des consommateurs (FRC)
  • Stiftung für Konsumentenschutz (SKS).[2]

Consumententijdschriften[bewerken | brontekst bewerken]

Tegen 1969 hadden de meeste kapitalistische landen met ontwikkelde markten een consumentenorganisatie gekregen die haar eigen consumententijdschrift publiceerde dat de resultaten van producttests rapporteerde.[3] Internationaal verspreidde het idee van consumentenorganisaties mede door de oprichting van de Consumers Union in de Verenigde Staten in 1936,[3] hoewel dat niet de oudste van zijn soort was. De groeiende interesse in consumententestjournalistiek zou kunnen worden verklaard door de toegenomen consumptie van massaal gemarketede producten in en kort voor die periode.[3] Die gestegen internationale consumptie zelf was een gevolg van de nasleep van de Tweede Wereldoorlog.[3]

Oplage consumententijdschriften[4][5]
Oprichting tijdschriftTijdschriftLandUitgeverOprichting uitgeverVerkoop 1969Verkoop 1975
1936Consumer ReportsVerenigde StatenConsumers Union19361.800.0002.300.000
1953ConsumentengidsNederlandConsumentenbond1953256.000470.000
1953Forbruker Rapporten'NoorwegenForbrukerradet (Consumentenraad)1953169.000235.000
1957Which?Verenigd KoninkrijkConsumers Association1956600.000700.000
1957Rad och RonZwedenStatens Institut for Konsumenfragor (Staatsinstituut voor Consumentenvragen)1957104.718n.a.
1959Test-AankoopBelgiëVerbruikersunie (AC/V)1957102.235240.000
1959ChoiceAustraliëAustralian Consumers' Association195967.204120.000
1961Rad og ResultaterDenemarkenStatens Husholdningsrad (Staatsraad voor Huishouding)193528.100n.a.
1961Que ChoisirFrankrijkUnion Federale des Consommateurs (UFC)195115.00030.000
1961KonsumentOostenrijkVerein fur Konsumenteninformation (VKI)196025.000n.a.
1963Canadian ConsumerCanadaConsumers Association of Canada194743.000n.a.
1964TaenkDenemarkenDanske Husmodres Forbrugerrad (Deense Huismoederraad)194748.000n.a.
1965Il ConsumatoreItaliëUnione Nazionale Consumatori1965100.000n.a.
1966TestDuitslandStiftung Warentest196468.000250.000
197050 Millions de ConsummateursFrankrijkInstitut National de la Consommation19670300.000
2012Consumer VoicePakistanConsumer Voice Pakistan20120n.a

In de 25 jaar na de Tweede Wereldoorlog was er een correlatie tussen het aantal mensen per land dat auto's kocht en de populariteit van consumententijdschriften.[6] In sommige gevallen leek een toename van andere consumentenaankopen verband te houden met de populariteit van consumententijdschriften, maar de correlatie was het grootst voor bevolkingen die beslissingen maakten over auto's.[6] De beschikbaarheid van consumententijdschriften waren voor consumenten een steun en toeverlaat toen individuen in de samenleving plots overweldigd werden door keuzestress op de markt. De populariteit van de tijdschriften leek verder te groeien naarmate er meer keuzes op de markt kwamen.[7]


Comments

Labels

Show more