Skip to main content

EU

 

Een veilige plek online

Tegenwoordig worden onlineplatforms vaak misbruikt om schadelijke illegale inhoud zoals haatzaaiende uitlatingen, terroristische berichten of kinderporno te verspreiden, om gevaarlijke of nagemaakte producten te verkopen of om illegale diensten aan te bieden.

61% van de ondervraagde EU-burgers zegt wel eens illegale online-inhoud te zijn tegengekomen, en 65% vindt dat het internet niet veilig is (Eurobarometer-enquĂŞte van 2018)

kind met smartphone

Wat verandert er door de nieuwe wet inzake digitale diensten?

  • Gemakkelijke en duidelijke manieren om illegale inhoud, goederen of diensten op onlineplatforms te melden
  • Een zorgplicht voor platforms, die overigens strenger is voor zeer grote platforms, waar de grootste schade optreedt
  • Autoriteiten worden beter toegerust om burgers te beschermen door toezicht op platforms en gezamenlijke handhaving van de regels in de hele EU

Beter beschermde consumenten

De grondrechten van de Europese burgers worden online onvoldoende beschermd. Platforms kunnen bijvoorbeeld besluiten om inhoud van gebruikers te verwijderen, zonder deze hiervan op de hoogte te stellen of een mogelijkheid van verhaal te bieden. Dit heeft grote gevolgen voor de vrijheid van meningsuiting van de gebruikers.

92% van de respondenten vindt transparantie van dienstverleners belangrijk voor de vrijheid van meningsuiting (openbare raadpleging over de wet inzake digitale diensten)

Wat verandert er door de nieuwe wet inzake digitale diensten?

  • Gebruikers moeten worden geĂŻnformeerd over de verwijdering van inhoud door platforms en er bezwaar tegen kunnen maken.
  • Gebruikers krijgen toegang tot geschillenbeslechting in hun eigen land
  • Transparante voorwaarden voor platforms
  • Meer veiligheid en duidelijkheid over de echte verkopers van producten
  • Strengere beoordelings- en risicobeperkingsverplichtingen voor zeer grote onlineplatforms, waar de kans op virale verspreiding het grootst is en de meeste gevolgen heeft 
  • Toegang van erkende onderzoekers tot platformdata zodat zij inzicht kunnen krijgen in de risico’s voor de samenleving en de grondrechten

Mondige burgers en gebruikers

Platforms optimaliseren de presentatie van informatie om aandacht te trekken en inkomsten te genereren, maar hun gebruikers weten niet hoe die platforms inhoud sorteren en hen profileren. Door manipulatie van aanbevelingssystemen en misbruik van reclamesystemen kan gevaarlijke desinformatie en illegale inhoud worden verspreid.

70% van de respondenten denkt dat via onlineplatforms op die manier desinformatie wordt verspreid(openbare raadpleging over de wet inzake digitale diensten)

Wat verandert de nieuwe wet inzake digitale diensten?

  • Transparantie van de regels voor het modereren van inhoud
  • Nuttige informatie over reclame en gerichte advertenties: wie de advertentie betaalde, hoe en waarom deze afgestemd is op een gebruiker
  • Duidelijke informatie over de vraag waarom inhoud wordt aanbevolen aan gebruikers
  • Het recht van gebruikers om af te zien van aanbevelingen van producten of diensten op basis van profilering
  • Gedragscodes voor platforms
  • Betere toegang tot platformdata voor autoriteiten en onderzoekers, om beter te begrijpen hoe inhoud viraal kan gaan en welke gevolgen dat heeft, en om de maatschappelijke risico’s te kunnen beperken

Digitale diensten van hoge kwaliteit tegen lagere prijzen

Enkele onlineplatforms beĂŻnvloeden het leven van miljarden gebruikers en de activiteiten van miljoenen bedrijven in Europa. Sommige daarvan hebben een enorme impact op de digitale markten, controleren er de toegang toe, en zijn er volledig mee verweven. Zij kunnen oneerlijke "take it-or-leave-it"-voorwaarden opleggen, zowel aan zakelijke gebruikers als aan consumenten.

60% van de respondenten zegt dat consumenten onvoldoende keuzes en alternatieven hebben met betrekking tot onlineplatforms (openbare raadpleging over een nieuw concurrentie-instrument)




grondrechten van de Europese burgers worden online onvoldoende beschermd. Platforms kunnen bijvoorbeeld besluiten om inhoud van gebruikers te verwijderen, zonder deze hiervan op de hoogte te stellen of een mogelijkheid van verhaal te bieden. Dit heeft grote gevolgen voor de vrijheid van meningsuiting van de gebruikers.

92% van de respondenten vindt transparantie van dienstverleners belangrijk voor de vrijheid van meningsuiting (openbare raadpleging over de wet inzake digitale diensten)

Wat verandert er door de nieuwe wet inzake digitale diensten?

  • Gebruikers moeten worden geĂŻnformeerd over de verwijdering van inhoud door platforms en er bezwaar tegen kunnen maken.
  • Gebruikers krijgen toegang tot geschillenbeslechting in hun eigen land
  • Transparante voorwaarden voor platforms
  • Meer veiligheid en duidelijkheid over de echte verkopers van producten
  • Strengere beoordelings- en risicobeperkingsverplichtingen voor zeer grote onlineplatforms, waar de kans op virale verspreiding het grootst is en de meeste gevolgen heeft 
  • Toegang van erkende onderzoekers tot platformdata zodat zij inzicht kunnen krijgen in de risico’s voor de samenleving en de grondrechten

Mondige burgers en gebruikers

Platforms optimaliseren de presentatie van informatie om aandacht te trekken en inkomsten te genereren, maar hun gebruikers weten niet hoe die platforms inhoud sorteren en hen profileren. Door manipulatie van aanbevelingssystemen en misbruik van reclamesystemen kan gevaarlijke desinformatie en illegale inhoud worden verspreid.

70% van de respondenten denkt dat via onlineplatforms op die manier desinformatie wordt verspreid(openbare raadpleging over de wet inzake digitale diensten)

Wat verandert de nieuwe wet inzake digitale diensten?

  • Transparantie van de regels voor het modereren van inhoud
  • Nuttige informatie over reclame en gerichte advertenties: wie de advertentie betaalde, hoe en waarom deze afgestemd is op een gebruiker
  • Duidelijke informatie over de vraag waarom inhoud wordt aanbevolen aan gebruikers
  • Het recht van gebruikers om af te zien van aanbevelingen van producten of diensten op basis van profilering
  • Gedragscodes voor platforms
  • Betere toegang tot platformdata voor autoriteiten en onderzoekers, om beter te begrijpen hoe inhoud viraal kan gaan en welke gevolgen dat heeft, en om de maatschappelijke risico’s te kunnen beperken

Digitale diensten van hoge kwaliteit tegen lagere prijzen

Enkele onlineplatforms beĂŻnvloeden het leven van miljarden gebruikers en de activiteiten van miljoenen bedrijven in Europa. Sommige daarvan hebben een enorme impact op de digitale markten, controleren er de toegang toe, en zijn er volledig mee verweven. Zij kunnen oneerlijke "take it-or-leave-it"-voorwaarden opleggen, zowel aan zakelijke gebruikers als aan consumenten.

60% van de respondenten zegt dat consumenten onvoldoende keuzes en alternatieven hebben met betrekking tot onlineplatforms (openbare raadpleging over een nieuw concurrentie-instrument)




Injunctions protecting the collective interests of consumers (until 2023)

 

SUMMARY OF:

Directive 2009/22/EC — injunctions for the protection of consumers’ interests

WHAT IS THE AIM OF THE DIRECTIVE?

It seeks to introduce European Union (EU) rules to ensure that injunctions are effective enough to terminate infringements which are harmful to the collective interests of consumers.

The directive will be repealed and replaced by Directive (EU) 2020/1828 (see summary) as of 25 June 2023.

KEY POINTS

  • Injunctions aim at terminating or prohibiting infringements which are contrary to the collective interests of consumers. The approximation of legislation performed by this directive allows the effectiveness of these injunctions to be increased and the EU’s internal market to function more smoothly.
  • The infringements at issue include those relating to consumer creditpackage travelunfair terms in contracts concluded with consumers, distance contracts and unfair commercial practices. A full list of the directives concerned may be found in Annex I of Directive 2009/22/EC.
  • Recourse to injunctions may result in: 
    • enjoining the cessation or prohibition of an infringement, where appropriate by way of summary procedure;
    • eliminating the continuing effects of an infringement, particularly through the publication of the decision;
    • sentencing defendants to comply with a decision by constraining them to pay a fine.
  • Without prejudice to the rules of private international law, the applicable law is normally either that of the EU country where the infringement was committed, or the country in which it produces its effects.
  • Entities qualified to bring an action have a legitimate interest in ensuring that the collective interests of consumers and the smooth running of the internal market are complied with. This is the case for independent public bodies, specifically responsible for protecting the collective interests of consumers, or consumer protection organisations. A list of these entities was published on 2016 by the European Commission.
  • A list of the qualified authorities that may bring action in the event of intra-EU infringements is established by the Commission and published in the Official Journal of the European Union. In this case, the qualified entities included in the list should have the capacity to bring an action before the legal or administrative authorities of the EU country where the infringement took place.
  • The EU country in which an action is to be brought may decide whether there should be prior consultation between the parties, in the presence or not of a qualified entity from that country. If the infringement continues for more than 2 weeks after the request for consultation has been received, the action for an injunction may be brought immediately.
  • study on the application of Directive 2009/22/EC was undertaken in 2011 and was used in the preparation of a Commission report published in 2012.

Repeal

Directive 2009/22/EC is repealed and replaced by Directive (EU) 2020/1828 as of 25 June 2023.

FROM WHEN DOES THE DIRECTIVE APPLY?

It has applied since 29 December 2009. Directive 2009/22/EC codified and replaced Directive 98/27/EC and its subsequent amendments. The original Directive 98/27/EC had to become law in the EU countries by 1 January 2001.

BACKGROUND

For more information, see:

MAIN DOCUMENT

Directive 2009/22/EC of the European Parliament and of the Council of 23 April 2009 on injunctions for the protection of consumers’ interests (Codified version) (OJ L 110, 1.5.2009, pp. 30-36)

Successive amendments to Directive 2009/22/EC have been incorporated in the original text. This consolidated version is of documentary value only.

RELATED DOCUMENTS

Report from the Commission to the European Parliament and the Council Concerning the application of Directive 2009/22/EC of the European Parliament and of the Council on injunctions for the protection of consumers’ interest (COM(2012) 635 final, 6.11.2012)

Commission Recommendation 2013/396/EU of 11 June 2013 on common principles for injunctive and compensatory collective redress mechanisms in the Member States concerning violations of rights granted under Union Law (OJ L 201, 26.7.2013, pp. 60-65)

Notification from the Commission concerning Article 4(3) of Directive 2009/22/EC of the European Parliament and of the Council on injunctions for the protection of consumers’ interests, which codifies Directive 98/27/EC, concerning the entities qualified to bring an action under Article 2 of this Directive (OJ C 361, 30.9.2016, pp. 1-55)

Corrigendum to Notification from the Commission concerning Article 4(3) of Directive 2009/22/EC of the European Parliament and of the Council on injunctions for the protection of consumers’ interests, which codifies Directive 98/27/EC, concerning the entities qualified to bring an action under Article 2 of this Directive (OJ C 367, 6.10.2016, p. 6)

last

 

Wat verandert er door de nieuwe wet inzake digitale markten?

  • Verbod op oneerlijke praktijken, waardoor zakelijke gebruikers consumenten meer keuzemogelijkheden voor innovatieve diensten kunnen bieden
  • Betere interoperabiliteit met diensten die een alternatief vormen voor gatekeepers
  • Consumenten kunnen makkelijker van platform veranderen
  • Betere dienstverlening en lagere prijzen voor consumenten







Wat verandert er door de nieuwe wet inzake digitale markten?

  • jVerbod op oneerlijke praktijken, waardoor zakelijke gebruikers consumenten meer keuzemogelijkheden voor innovatieve diensten kunnen bieden
  • Betere interoperabiliteit met diensten die een alternatief vormen voor gatekeepers
  • Consumenten kunnen makkelijker van platform veranderen
  • Betere dienstverlening en lagere prijzen voor consumenten

Comments

Labels

Show more