Skip to main content

No protection for EU for goods outside the EU but we do all to take part of collecting profit

 


CHINA ECONOMIE

Europese vraag naar magazijnen stijgt nu e-commercereuzen zoals Amazon en Alibaba ruimte veroveren

DELEN
KERNPUNTEN
  • De coronapandemie versnelt de groei van e-commerce, inclusief grensoverschrijdende online verkoop tussen Chinese verkopers en Europese kopers.
  • De toename van online winkelen heeft geleid tot een tekort aan magazijnen in Europa en een recordniveau van regionale logistieke investeringen in 2020, volgens vastgoedadviesbureau Savills. 
  • China's grensoverschrijdende e-commerce steeg vorig jaar met 31,1%, terwijl overzeese magazijnen met 80% groeiden, volgens officiĂ«le gegevens.
Medewerkers banen zich een weg door de gangpaden om items te verzamelen voordat ze naar de verzendhal op locatie worden gestuurd om te worden verpakt in een van de grootste Amazon-magazijnen van Groot-Brittannië in Dunfermline, Fife.
Medewerkers banen zich een weg door de gangpaden om items te verzamelen voordat ze naar de verzendhal op locatie worden gestuurd om te worden verpakt in een van de grootste Amazon-magazijnen van Groot-Brittannië in Dunfermline, Fife.
| Jane Barlow PA Afbeeldingen | Getty Afbeeldingen

PEKING - Grote beleggers pompen geld in magazijnen in Europa nu online winkelen voor goederen - sommige helemaal uit China - van start gaat in de nasleep van de coronaviruspandemie.

E-commerce groeide al voordat de opkomst van Covid-19 mensen dwong om thuis te blijven en winkelpuien te sluiten. Nu heeft de pandemie waarschijnlijk het tempo van de acceptatie van e-commerce met ongeveer 12 maanden versneld, zei vastgoedadviesbureau Savills in een rapport van december waarin het Centre for Retail Research werd geciteerd.

Een van de grootste uitdagingen voor bedrijven die willen profiteren van de trend, is het vinden van manieren om bestellingen sneller uit te voeren. Bedrijven die ooit vertrouwden op toeleveringsketens verspreid over de hele wereld, hebben te maken met een tekort aan zeecontainers, wat resulteert in hoge bezorgkosten en lange wachttijden.

De nieuwe strategie is het vinden van magazijnen in de buurt van klanten en deze van tevoren op te slaan, zodat shoppers hun bestellingen in slechts een paar dagen of minder kunnen krijgen.

Dat heeft geleid tot een toename van de vraag naar magazijnen, waardoor de leegstand in Europa naar een recordlaagte van ongeveer 5% is gestegen - en het percentage daalt nog steeds, zei Marcus de Minckwitz, directeur van de omnichannel-groep in Londen voor Savills.

"In de loop van 2020 zagen we een recordopname van magazijnruimte op het continent, geleid door het Verenigd Koninkrijk," zei hij. "Aanjagers daarvan zijn Amazon en vervolgens externe logistieke dienstverleners."

An Amazon warehouse is seen in Belfast Harbour, as the spread of the coronavirus disease (COVID-19) continues, Belfast, Northern Ireland, April 6, 2020.
Een Amazon-magazijn is te zien in Belfast Harbour, terwijl de verspreiding van de coronavirusziekte (COVID-19) doorgaat, Belfast, Noord-Ierland, 6 april 2020.
| Jason Cairnduff Reuters

De totale investeringen in Europese logistiek stegen vorig jaar tot 38,64 miljard euro (46,5 miljard dollar), het hoogste ooit sinds 2013, aldus Savills.

Nu wacht Europa op meer vraag van Chinese e-commercespelers die de markt betreden, geleid door Alibaba, zei De Minckwitz.

Alibaba heeft zijn grensoverschrijdende e-commerce-activiteiten uitgebreid, voornamelijk via zijn AliExpress-platform en de logistieke tak van Cainiao.

Het bedrijf noemde de snelle groei in grensoverschrijdende e-commerce als bijdragend aan een stijging van 51% op jaarbasis van de omzet van Cainiao tot $ 1,74 miljard in de laatste drie maanden van 2020. De omzet uit de groothandel in internationale handel steeg in die tijd met 53% tot $ 577 miljoen, volgens Alibaba.

Enkele van de grootste bedrijven in de beleggingswereld nemen kennis van de trend.

  • Het Singaporese staatsinvesteringsfonds GIC kondigde eind vorig jaar twee deals aan om distributiecentra en ander logistiek vastgoed in Europa uit te breiden.
  • De Amerikaanse private-equitygigant Blackstone - die al investeerde in magazijnen in Europa en Amerika - voltooide vorige maand een overname van 1,1 miljard dollar van een meerderheidsbelang in een logistieke hub in Zuid-China.
  • Het in Singapore gevestigde GLP, dat $ 97 miljard aan vastgoed- en private equity-fondsen beheert, zei dat de lease-activiteit vorig jaar in Europa met 69% groeide met ongeveer 11 miljoen vierkante voet aan overeenkomsten met grote e-commerce- en pakketbezorgingsbedrijven zoals Amazon, DHL en XPO Logistics. De Chinese koeriersgigant SF Express tekende ook zijn eerste huurovereenkomst in Europa, zei GLP.

E-commerce stimuleert Chinese export

De Chinese autoriteiten praten ook over de impact op de handel.

Grensoverschrijdende e-commerce tussen China en andere landen steeg vorig jaar met 31,1% tot 1,69 biljoen yuan, voornamelijk in export, volgens het nationale douaneagentschap. Als gevolg hiervan stegen overzeese magazijnen met 80% ten opzichte van een jaar geleden tot meer dan 1.800 in 2020, zei het ministerie van Handel in januari.

VIDEO02:30
China's grensoverschrijdende e-commerce kende een robuuste groei in 2020: CEO

Diane Wang, oprichter en voorzitter van de Chinese e-commercesite DHgate, zei vorige maand dat het bedrijf 10 magazijnen in het buitenland heeft en er meer in Europa zou willen toevoegen, met name in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

Ongeveer de helft van de producten wordt vooraf opgeslagen in het buitenland, zodat klanten hun bestellingen in ongeveer drie dagen kunnen ontvangen, zei ze. Wang verwacht dat grensoverschrijdende e-commerce zal groeien van ongeveer 5% van de internationale handel van China naar 30% in het komende decennium.

Er waren geen officiĂ«le gegevens per land of regio beschikbaar, maar anekdotes geven aan dat veel van de overzeese interesse in e-commerce met China uit Europa komt. De regio is nu al een van china's belangrijkste handelspartners.

"Veel mensen kopen de Chinese producten in Europa", zegt Suresh Dalai, senior director bij adviesbureau Alvarez & Marsal, dat zich richt op retailactiviteiten in Azië. Hij verwacht meer investeringen in technologie voor het volgen van bestellingen, levering op dezelfde dag en het opslaan van pakketten in gecentraliseerde kluisjes, zodat consumenten pakketten op hun gemak kunnen ophalen.

"Er is veel vraag om rond te gaan. Ik denk niet dat (nieuwe Chinese spelers) alibaba echt zoveel impact hebben," zei Dalai. "Ik denk dat het helpt omdat het alleen maar extra investeringen in magazijnen en technologie stimuleert, en steeds meer consumenten wennen aan grensoverschrijdend winkelen en winkelen op door China gemaakte websites."

Comments

Labels

Show more